توضیحات کامل :

بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی مرتبط با نگرش زنان نسبت به معاشرت و دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج

این مطالعه با هدف بررسی و شناخت نگرش زنان نسبت به معاشرت و دوستی دختر پیش از ازدواج و همچنین بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با نگرش به این گونه معاشرت ها انجام شده است. در این مطالعه که به روش پیمایش صورت گرفته است، 395 نفر از زنان 15 تا 50 سال مورد بررسی قرار گرفتند. چهارچوب نظری مورد استفاده در این مطالعه، نظریه تغییر نگرشی و ارزشی اینگلهارت بوده است.

یافته های پژوهش نشان می دهد که 1/65 درصد از زنان دارای نگرش منفی به این گونه روابط بودند. این در حالی است که نگرش زنان دارای فرزند دختر نسبت به این روابط منفی تر از زنانی بود که فرزند دختر نداشتند.  در این تحقیق 18 فرضیه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت شانزده فرضیه تأیید و دو فرضیه تأیید نشد. به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد که متغیرهای مربوط به فرض جامعه­پذیری که بیشتر فرهنگی بودند، تأثیر بیشتری بر نگرش زنان داشتند تا متغیرهای مربوط به فرض کمیابی.

کلید واژه فارسی: نگرش زنان، معاشرت و دوستی دختر و پسر پیش از ازدواج، دختران و پسران، نظریه تغییر نگرشی و ارزشی، اینگلهارت

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات 

1-1-مقدمه. 2

1-2- بیان مسئله. 3

1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

1-3- اهداف تحقیق.. 6

فصل دوم: پیشینه تحقیق 

2-1- مروری بر تحقیقات داخلی و خارجی.. 8

2-1-1- تحقیقات داخلی.. 8

2-1-2 تحقیقات خارجی.. 14

2-2- نقد و ارزیابی تحقیقات پیشین.. 17

فصل سوم: مبانی نظری 

3-1- نظریه های روانشناختی.. 20

3-1-1-نظریه جذب و کشش…. 21

3-1-2-نظریه دلبستگی.. 21

3-1-3-نظریه شناخت اجتماعی.. 22

3-2- نظریه های انحرافات اجتماعی.. 23

3-2-1- نظریه فشار فرهنگی و آنومی مرتون.. 24

3-2-2- نظریه بی هنجاری دورکیم. 25

3-3-نظریه های جامعه شناختی.. 25

3-3-1- نظریه کنش اجتماعی پارسونز. 26

3-3-2- نظریه نسلی پیر بوردیو. 26

3-3-3 رویکرد تاریخی تحلیل نسل.. 27

3-3-4-نظریه ساختار ارزشی شوارتز. 30

3-4-دیدگاه اسلام. 32

3-5-نظریه  پست مدرن.. 34

3-5-1-عشق سیال زیگمونت باومن.. 34

3-6- چارچوب نظری.. 35

3-6-1-نظریه تغییر نگرشی و ارزشی اینگلهارت.. 35

3-3- مدل نظری تحقیق.. 44

3-4- فرضیات تحقیق.. 45

3-5-تعریف نظری و عملی متغیرها 46

3-5-1- متغیرهای مستقل.. 46

3-5-3- متغیرهای وابسته. 49

فصل چهارم: چارچوب روش تحقیق

4-1- روش پژوهش…. 52

4-2- جامعه آماری.. 52

4-3- حجم نمونه. 53

4-4- شیوه نمونه گیری.. 53

4-5- ابزار جمع آوری تحقیق.. 54

4-6- اعتبار و پایایی ابزار سنجش…. 54

4-4- شیوه ی تحلیل تحقیق.. 55

فصل پنجم: تجزیه و تحلیل دادهها

5-1- آمار توصیفی.. 57

5-2-آمار استنباطی.. 73

5-3- تحلیل چند متغیره 85

فصل ششم: خلاصه و نتیجه گیری

6-1- خلاصه. 89

6-2-بحث و نتیجه گیری.. 90

6-3- محدودیت های پژوهش…. 95

6-4- پیشنهادات و ارائه راهکار 95

فهرست منابع

منابع فارسی.. 97

منابع لاتین.. 101

پیوست… 103

فهرست جداول

جدول شماره3-2-فراگردهای دگرگونی در سطوح سیستم و فرد. 37

جدول شماره 3-3-جامعه سنتی،مدرن و پست مدرن: اهداف جامعه و ارزش های فردی.. 40

جدول شماره 5-1-1-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب گروههای سنی.. 58

جدول شماره 5-1-2-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل.. 58

جدول شماره 5-1-3-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات.. 58

جدول 5-1-4-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات پدر 59

جدول شماره 5-1-5-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات مادر 59

جدول شماره 5-1-6-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب درآمد خانواده 60

جدول شماره 5-1-7-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب احساس طبقاتی.. 60

جدول شماره 5-1-8-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب محل زندگی.. 61

جدول شماره 5-1-9-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب قومیت… 61

جدول شمارهی 5-1-10-توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب  ارزش های دینی.. 62

جدول شماره 5-1-11توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب ارزشهای مذهبی.. 63

جدول شماره 5-1-12 توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب اعتقادات دینی.. 63

جدول شماره 5-1-13توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اعتقادات مذهبی.. 64

جدول شمارهی 5-1-14- توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب  نگرش خانواده 64

جدول شماره 5-1-15توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نگرش خانواده 65

جدول شمارهی 5-1-16 توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب  نگرش دوستان.. 65

جدول شماره 5-1- 17توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نگرش دوستان.. 66

جدول 5-1-18توزیع درصدی استفاده پاسخگویان برحسب استفاده از وسائل ارتباط جمعی.. 66

جدول شماره 5-1- 19توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب استفاده از رسانههای داخلی.. 67

جدول شماره 5-1- 20توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب استفاده از رسانههای خارجی.. 68

جدول شماره 5-1-21-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اولویت ارزشی.. 68

جدول شمارهی 5-1-22: توزیع درصدی  پاسخگویان  برحسب فشار هنجاری.. 69

جدول شماره 5-1-23- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب فشار هنجاری.. 70

جدول شماره 5-1-24-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت فرزند. 70

جدول5-1-25-توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب نگرش به معاشرت و دوستی دختر و پسر. 71

جدول شماره 5-1-26-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نگرش به روبط دختر و پسر. 72

جدول شماره5-2-1- آزمون تفاوت نگرش به روابط دختر و پسر بر حسب گروه سنی پاسخگویان.. 73

جدول شماره5-2-2- آزمون تفاوت نگرش به روابط دختر و پسر بر حسب وضعیت تأهل پاسخگویان.. 74

جدول شماره5-2-3- آزمون تفاوت نگرش به روابط دختر و پسر بر حسب تحصیلات پاسخگویان.. 74

جدول شماره5-2-4- آزمون تفاوت نگرش به روابط دختر و پسر بر حسب تحصیلات پدر پاسخگویان.. 75

جدول شماره5-2-5- آزمون تفاوت نگرش به روابط دختر و پسر بر حسب تحصیلات مادر پاسخگویان.. 76

جدول شماره5-2-6- آزمون تفاوت نگرش به روابط دختر و پسر بر حسب درآمد خانواده پاسخگویان.. 76

جدول شماره5-2-7- آزمون تفاوت نگرش به روابط دختر و پسر بر حسب احساس طبقاتی پاسخگویان.. 77

جدول شماره5-2-8- آزمون تفاوت نگرش به روابط دختر و پسر بر حسب محل زندگی پاسخگویان.. 78

جدول شماره5-2-9- آزمون تفاوت نگرش به روابط دختر و پسر بر حسب قومیت پاسخگویان.. 78

جدول شماره5-2-10 –  آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون متغیر ارزشهای دینی در زمینه روابط و نگرش  به روابط دختر و پسر  79

جدول شماره 5-2-11-  آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون متغیر اعتقادات دینی و نگرش به روابط دختر و پسر  79

جدول شماره 5-2-12-  آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون متغیر نگرش خانواده و نگرش به روابط دختر و پسر  80

جدول شماره 5-2-13-  آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون متغیر نگرش دوستان  و نگرش به روابط دختر و پسر  81

جدول شماره 5-2-14-  آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون متغیر استفاده از رسانههای داخلی و نگرش به  روابط دختر و پسر  81

جدول شماره 5-2-15-  آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون متغیر استفاده از رسانههای خارجی و نگرش به  روابط دختر و پسر  82

جدول شماره5-2-16- آزمون تفاوت نگرش به روابط دختر و پسر بر حسب اولویتهای ارزشی.. 83

جدول شماره5-2-17 –  آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون متغیر فشار هنجاری و نگرش به روابط دختر و پسر  83

جدول شماره5-2-18- آزمون تفاوت نگرش به روابط دختر و پسر بر حسب داشتن فرزند دختر. 84

جدول 5-3-1- عناصر اصلی رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام از مرحله اول تا دهم برای پیش‌بینی  متغیر وابسته(نگرش به روابط دختر و پسر) 85

جدول5-3-2-عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی متغیر وابسته(نگرش به روابط دختر و پسر) 86

جدول5-3-3- عناصر متغیرهای خارج شده در مرحلهی دهم. 87

فهرست تصویر

تصویر (3-1) : ساختار تئوریکی شوارتز از روابط بین ارزشها 30

فهرست نمودار

نمودار3-2- سیر تحول تاریخی ارزش ها . بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی مرتبط با نگرش زنان نسبت به معاشرت و دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج41